Werkgevers kunnen hulp bieden bij de schulden van werknemers!
Werknemers met geldzorgen hebben vaak last van stress en zijn gevoeliger voor fraude en diefstal. Deze medewerkers zijn vaker ziek en de productiviteit gaat omlaag omdat ze zich vaak slecht kunnen concentreren. Het is belangrijk om in een vroeg stadium te signaleren dat werknemers financiële problemen ervaren, dit kan de werknemer maar ook de werkgever veel ellende besparen.
Er zijn maar weinig werkgevers die daadwerkelijk hulp bieden aan werknemers met schulden. Ondanks dat de werkgever zelf ook belang heeft bij financieel gezonde werknemers. Geldzorgen hebben een grote invloed op mensen. Een werknemer met schulden kost een werkgever jaarlijks duizenden euro’s. Deze kosten zitten hem vooral in de administratie van loonbeslagen, verminderde productiviteit en ziekmeldingen.

Gemiddeld heeft 62% van de werkgevers te maken met personeel met financiële problemen.


Signalering van problemen
Hoe kun je als werkgever een werknemer met financiële problemen herkennen en ondersteunen?

Loonbeslag is vaak voor een werkgever het eerste teken dat er problemen zijn. Helaas zijn de problemen dan al vaak vergevorderd. Maar er zijn meer signalen die kunnen wijzen op werknemers die hun financiën niet op orde hebben:
• Verzoek om een lening of voorschot
• Stressgevoelig of verminderde concentratie
• Geld lenen van collega's
• Toename ziekteverzuim (gemiddeld 7 dagen per jaar extra)
• Prikkelbaar
• Verminderde productiviteit ( gemiddeld 20%)
• Verzoek om overwerk of extra uren
• Fraude of diefstal
• Veel privé telefoontjes met bijvoorbeeld deurwaarders en/of schuldeisers

Er zijn meerdere mogelijkheden om preventief actie te ondernemen. Daarbij kunt u denken aan workshops voor medewerkers, cursussen voor leidinggevenden en/of op maat gemaakte trajecten zoals budgetbeheer.

Hulp bieden
Het is belangrijk dat de werkgever dit onderwerp bespreekbaar maakt, zorg hierbij voor een veilige omgeving zodat het een open gesprek wordt. Als werkgever is het raadzaam hier mee aan de slag te gaan omdat dit voor beide partijen positief zal uitpakken. De kosten van budgetbeheer zijn gemiddeld 5% lager dan de kosten die een werkgever heeft aan een werknemer met financiële problemen. Een medewerker met schulden zal zelf niet zo gauw om hulp vragen betreffende zijn financiën omdat er vaak nog een taboe op zit. Finantes helpt uw medewerker graag de financiën weer op orde te brengen zodat uw medewerker weer vol energie en zonder zorgen naar zijn werk komt.

Finantes denkt mee!

Wilt u uw financiën graag uitbesteden?
Om welke reden dan ook kan het fijn zijn zelf niet meer naar uw financiën te hoeven omkijken en toch weten dat alles goed geregeld wordt.  Budgetbeheer is dan de ideale oplossing, met of zonder schulden.
Budgetbeheer is maatwerk, dus er is voor iedereen een passend pakket..
CONTACT
Bereikbaarheid
maandag t/m donderdag
09:00-12:00 uur
info@finantes.nl
Bezoekadres: 
Mauritslaan 49, 6129 EL Urmond
KvK: 71553444
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram